söndag 7 oktober 2007

Pasta med räkor och avocado

Det här receptet hittade jag i min kvartersbutik för si så där 10 år sedan och det har väl en hel del 90-tal över sig. Men det är gott och att det fått vara med så länge tyder väl på det.

Sås :
4 port

1-2 vitlöksklyftor
2 msk smör
2 msk vetemjöl
ca 2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
2 1/5 dl créme fraishe
1/2 citron

2 avocado (mogna men helst inte jättemjuka)
1/2-1 kg räkor med skal (eller ev ca 250g skalade)
ev 1/4-1/2 krm cayennepeppar

Gör så här:

Börja med att skala räkorna.

Dela och kärna ur avocadon. Dela den sedan i ca1x1 cm kuber(eller lite större)

Hacka vitlöken fint och fräs den i smöret i en kastrull. Det ska absolut inte ta färg, bara mjuka upp löken lite.

Rör ner mjölet och slå på vattnet. Rör till en klimpfri sås. (Den ska nu vara ganska tjock för räkorna brukar göra den lösare när de kommer i.)

Rör i créme fraishe, saften från citronen och fiskbuljongen. (Se till att den löser upp sig helt. Man kan också först koka upp vattnet och lösa tärningen i det men det tycker jag är krångligt.)

Låt såsen sjuda några minuter.

Lägg i avocadon och räkorna och låt dem bli varma i såsen utan att koka dem allt för hårt.

Klart!

Servera med valfri pasta.

4 kommentarer:

Bia sa...

Intygar att Räkor m avocado är supergott och mycket enkelt, har vid något tillfälle bytt räkorna mot skinka när jag blivit sugen på såsen men inte haft räkor hemma.
Tyvärr äter inte sambon creme fraiche (om han vet om det) så det blir inte ofta det görs numer. Receptet har jag fått från min matglada dotter som är ägare till bloggen

antfarm sa...

Jo, man kan ju ha lite vad man vill i såsen. Jag brukar göra samma med laxtärningar. Då måste det ju koka en stund så laxen blir kokt.

Anonym sa...

ja den är ju smaskens, har du cayenne i din?? Men ar du att det är det i receptet eller är det tillagt av dig, jag vet inte vem som har de "orginalhandlingarna".... Är det du eller Marris, eller måhända att de fick flytta till Skåne, eller var nu undulatflickan kan hålla hus :-)

antfarm sa...

Hej Anna!

Så roligt att höra från dig. Det blev aldrig något besök i våras och nu har redan halva hösten gått
:(

Jo då. det var jag som lade vantarna på receptet först men sedan har jag ändrat det lite med åren. Originalet har jag inte kvar men visst var det cayenne i det, bara att jag brukade glömma bort att ha i det. Men jag tycker om det, blir lite mer sting på det hela, det är ju så krämigt och milt annars.