lördag 1 december 2007

Jaha, men god jul på dig då!

Jag är arg som ett bi. Inte så där gnällig och sur som surtanten brukar vara utan helt galet arg och vansinnig. För att göra en kort historia lång...
Jag vaknade trevligt sent i dag och skuttade upp ur sängen och åt en hembakad tunnbrödsmacka med gustafskorv. Sedan skulle jag ägna förmiddagen åt att städa och göra advent i vardagsrummet och köket. (Sovrummet och kontoret brukar jag strunta i.) Men för att inspirera mig själv bestämde jag mig för att gå upp på vinden och hämta lådan med julgrejer. Jag har inte särskilt mycket eftersom jag under hela gymnasie och högskoletiden åkte hem varje jul. Men nu har jag lyckats samla på mig en liten låda, utvalt och fint.

När jag kommer upp på vinden ser jag att någon brutit sig in i vårt förråd, IGEN. Det var inbrott för några månader sedan (inte särskilt svårt eftersom hyresbolaget tycket att det räcker med förråd gjorda av hönsnät som går att klippa av med en vanlig kraftig sax... ååååhh vad jag längtar till mitt hus!) så vi tog ner allt av ekonomiskt värde i lägenheten och garaget. Så nu hade de "bara" rumsterat om bland våra foton, brutit sönder några förpackningar OCH det enda som var taget var min julkartong!!!

Så nu sitter jag här helt julpyntslös. Jag ska kanske också förtydliga att jag är en av få i Sverige som tycker om jul. Det är min absolut bästa högtid.

Nu när jag lugnat mig lite är jag inte så ledsen, endel saker kommer jag inte att sakna. Jag var ändå sugen på en ny adventljusstake och julgransbelysningen var nåt riktigt skrot som gick sönder redan förra året. Nya plastkulor till granen är inte heller så dyrt. Men jag hade också en bunt jättefina filtade hjärtan som jag fick av kompisen förra året som hon gjort själv, och en virkad toppstjärna som jag var så glad när jag hittade på Åhlens som de troligtvis inte kommer att sälja i år igen. Och så en del annat som jag haft sedan jag var liten. Det är jag ledsen över.

Jag kom minst sagt av mig lite men fick i alla fall ihopplockat och upphängt julgardiner i båda rummen. Kanske blir det en tur till storstan i morgon för en ny fönsterstjärna och annat...

Min fina vita Phallenopsis muntrar i alla fall upp. Den har blommat troget till jul åtminstone tre år nu.


En annan trevlig sak är mitt sista hemlispaket som kom i veckan. En helt galet stor trave med garn!

Vad det ska bli av allt har jag ännu inte bestämt. Ett fint trearmat ljus fick jag också. Ska jag elda det nu eller ta med det till syrran på julafton? Hmm... Och det allra bästa i paketet tycker jag är den här broschen av grön metalltråd och pärlor. Den är toksnygg!Min jättebraiga hemlis var Klockarbarn http://klockarbarn.blogspot.com/. Hon syr roliga kläder i retrotyg och är en hejare på att köpa presenter;)

Jag har stickat mig en mössa i veckan. Det var "på bus" för jag håller ju på med julklappssockor och har inte tid med massa annat. Men mitt ljuvliga malabrigo låg och ropade på mig och när kompisen kom tillbaka med min tjocka rundsticka kunde jag inte hålla mig längre. Jag ville ha den enkel för garnet är så fint i sig. Jag hade tänkte en mer fluffig romantisk basker men stickat man på fri hand blir det som det blir. Det blev en mer "modern" variant med häng. På den första bilden syns färgen bättre, på den andra ser man hur jag ser ut i den.

Morr och gruff.. det blir aldrig som jag tänkt mig när jag ska lägga in bilder. Men men...

Nu ska jag hem till kompisen och äta fisk och beklaga mig över dumma knarkgrannar och kanske sticka lite på sockan...

1 kommentar:

Åsa sa...

Fy för den lede. Jag hade rivit ner himmel och jord. Det finns ingenting som gör mej så förb..... som när folk inte kan låta bli andras grejor. Hoppas att det löser sej för dej och att du hittar nya fina julsaker. Kramar Åsa