lördag 2 maj 2009

Sköna Maj välkommen!

Det är sommar!
Jag tycker faktiskt att det känns så. Jag tror att det bara var en månad sedan det fortfarande var snö på marken.

Nu är libbstickan i trädgården ca 30 cm hög och den är inte ensam om att ha växt 15 cm bara de två sista dagarna.

I dag var min systerdotter här och hjälpte mig så grönsakslandet. Det var så roligt att ha sällskap och hon tycket också att det var roligt att få vara med. Kanske kan hon till och med få för sig att smaka några nya grönsaker på kuppen?

Jag håller just på att koka rabarbersoppa. Jag provade här om dagen att lägga i några gröna kardemummakapslar och det blev så gott så jag ska försöka dela med mig av ett recept.

Det är superenkelt och det enda som skiljer från den jag brukar göra är rårörsocker och som sagt kardemumman, men det blev SÅ stor skillnad. Det smakar som en blomma...

Rabarbersoppa
3-4 port

ca 1/2 liter tunt skivad rabarber
4-5 dl vatten
5 gröna kardemummor
1/2 tsk kanel
5-7 msk råsocker

Koka upp rabarber, vatten, kardemumma och kanel.

Koka i 20 min eller tills rabarbern är sönderkokt med bara små bitar kvar.

Söta med socker efter smak.

Låt svalna med kardemumman kvar. Ät helst iskall. Kanske med lite glass?

3 kommentarer:

Dödergök sa...

Som en blomma låter riktigt bra just nu. :)

Ulrika sa...

Ooo vad gott det låter!

Grön kardemumma - finns det i vanliga affärer? Jag har aldrig hört talas om det. Men så är jag inte mästerkock precis. :)

LaufeLille sa...

Det låter spännande, måste genast prova!
Kram Anna