tisdag 12 maj 2009

Inget ont...


I dag fick jag fina krya på dig blommor. Tack så mycket Anna! Vit alstromeria, brudslöja, rosa nejlikor och underbara rosa rosor. En rundbunden bukett, som jag gillar allra bäst.

Dessutom tog jag mig för att fota sjalen som varit färdig och blockad i minst en vecka. Den är mörk på bilden. En mer rättvisande färg får du se om du klickar här. Mönstret är detta.

Jag stickade på 3.5 mm stickor. Garnet är ett entrådigt isländskt ullgarn som jag fått i ett byte.

Jag hade tänkt ge bort sjalen till en väninna men trots bad i ull/silketvål vill den vara väldigt stickig. Jag hoppades den skulle mjuka till sig men, nej! Jag vill inte ge bort den då utan behåller den själv. Den går att ha över axlarna men inte mysigt virad runt halsen.

Mönstret var mycket enkelt. Lite tråkigt i längden, men fint. Ett utmärkt mönster om man inte är så van vid spetsstickning.

Nu är det knästrumpor och ultratunn sjal som gäller. Men innan sjukskrivningen är över ska jag nog ha börjat på min gröna sjal i Malabrigo. Jag ska sticka Da Vinci sjalen som jag fick mönster på i Mixa och matcha. Jag måste bara bestämma mig hur jag gör med färgen.

Jag har två härvor från olika färgbad och de är mycket olika i färg. Antigen gör jag en härva i taget och låter mitten och kanten ha olika färg eller så stickar jag två varv i varje färg så den blir jämnt randig. Hmmmm....

Jag ska fundera lite till!

Inga kommentarer: