fredag 15 maj 2009

Grön mat


Delvis kravodlad, utan äggen vegetarisk, men framför allt är färgen GRÖN! Mums!
I går var jag ut och plockade nässlor och så blev det nässelsoppa till middag.
Jag försökte förklara för mannen hur tillfredsställande det känns att laga något som är både nyttigt och näst intill gratis. (Förutom mackorna vi åt till förstås. Fast knäckebröd med skivspill kostar ingen förmögenhet det heller.)
Till en stor gryta, som blev både varsin jätteportion i går och en super jätteportion till mig till lunch i dag, har jag använt:
1 -1,5 l vatten
1 morot
1 stor potatis
2 små palsternackor
1/8 rotselleri
1-2 tsk salt
och helt gratis från trädgården
en kvist libbsticka och en dl gräslök, samt en liter nässlor. (Som jag förvällde innan de hamnade i soppan.)
Vad kan det bli? 10Kr? Jag älskar att vara snål, särskilt när jag inte behöver egentligen.