lördag 3 maj 2008

Ett recept

Jag lovade ju så fint för ett år sedan att jag skulle dela med mig av mina bästa recept. Men det är ju så många som inte är mina egna så jag vågar inte lägga ut dem. Jag hittade dock en gammal mapp på datorn med bla det här receptet som definetivt är mitt eget påfund.

Lasagne är det och det är inte en av mina favoriter, men ibland vill jag ju vara snäll mot min man som älskar det.

Det finns ju massa varianter av vegetarisk lasagne. Den här är väldigt lik en vanlig lasagne, och den blir riktigt god. Många "köttätare" har uttryckt att det är den godaste de ätit. Så prova även om du inte brukar äte veg.

Vegetarisk Lasagne


6-8 portioner

Ingredienser:
15-18 lasagne plattor
2-3 dl riven ost, valfri
gärna en mozarella i små bitar

Tomatsås:
Ca 300g färska champinjoner
1 st medelstor aubergine
1 stor gul lök
2-4 vitlöksklyftor
½ dl tomatpuré
2 burkar tomat, krossade eller hela
2 st grönsaksbuljongtärningar
2-3 msk olja
Oregano
Salt
Peppar

Vitsås:
4 msk smör/margarin
6 msk vetemjöl
1 l mjölk
2 dl riven ost, valfri
1 krm malen muskotnöt
Ca 1 tsk salt


Gör så här:

Tomatsås:
Hacka riktigt fint champinjoner och aubergine, gärna i matberedare.
Finhacka lök och vitlök.
Fräs löken i oljan så den blir mjuk utan att ta färg.
Tillsätt svamp och aubergine och låt fräsa en liten stund.
Tillsätt tomat, tomatpuré och buljongtärningar.
Om såsen verkar mycket tjock kan lite vatten tillsättas, men grönsakerna släpper en hel del vätska under kokningen.
Låt såsen sjuda minst en halvtimme, gärna en timme.
Smaka av med oregano, salt och peppar.

Vitsås:
Smält smöret.
Blanda ner mjölet i smöret.
Vispa ner mjölken och koka upp under omrörning.
Smaka av med salt och muskotnöt.
Låt såsen sjuda 4-5 minuter.
Rör ner osten.

Lasagne:
Varva tomatsås, vitsås och lasagneplattor precis som till en vanlig lasagne. Strö ev. mozarella mellan varven.
Börja med endast tomatsås i det understa lagret och endast vitsås i det översta lagret.
Toppa med riven ost.
Gör en stor lasagne eller flera små.
Grädda enligt anvisningen på paketet med lasagneplattor. (Oftast i 200۫ ca 20-30min)

Inga kommentarer: