tisdag 18 september 2007

Paket!

Jag satt i soffan i går och tyckte synd om mig själv för att jag var sjuk när det började prassla och stöka i brevinkastet. Mannen gick för att kolla vad som stod på. Det visade sig att brevbäraren försökte klämma ner mitt hemlispaket. (Det gick för övrigt inte så bra.)

Det var ett väldigt roligt paket för det inehöll massor av småsaker och det är ju alltid väldigt kul när man får sitta och plocka en stund. Förutom det som syns på bilden var det också ett kuvert med torkade trattkantareller.


Det verkar som min hemlis har ovanliga gåvor när det gäller att gissa sig till vad som pasar i ett paket. Mina egna trattisar från förra året är nämligen precis på väg att ta slut och jag har inte plockat en enda svamp i år. Vidare kom det ju mycket passande ett näsduksfodral med pappersnäsdukar och en förpackning Läkerol. Dessutom en härva lin i mycket fin färg. Den har jag redan nystat och provar att sticka en sjal i "falling elm leaves" mönstret från zockny socks. Jag har inte hunnit så långt så jag vet inte än om det blir bra. Sedan ser man en tvådelad scarf i alpaca med gröna pärlemor paljetter. Super fin! Jag fick också en liten ståltrådsängel som jag inte bestämt vad den ska bli till och till slut ett sjalmönster. Jag skulle visst fått garn också med jag började gnälla om att jag inte gillade flerfärgade garner så jag fick inte det. Nu känner jag mig lite fånig....

Men det var ett urkul första hemlispaket. Tack så mycket hemlisen!

I dag ändrade brevbäraren taktik (om det nu var samma) och plingade på dörren i stället, för i dag kom det ett till paket. Det var min bytessjal. Skir och vit och fin med en liten volang. Volang är ju aldrig fel. Den fick bli fotad över min spinnrock för jag känner mig inte i form att fotomodella i dag. Tack så jättemycket till sjalstickaren också om du läser det här.
Till sist en bild på boyfriendsocks, eller husbandsocks i det här fallet. De blev klara i går så jag blötte dem och hängde på tork. De är inte torra än men jag tvingade på mannen dem för att kunna ta kort. Det är ett riktigt tjusigt mönster och den här flätan tycker jag riktigt mycket om. Den kommer säkert att dyka upp på andra kreationer också.

I morgon ska jag gå till jobbet igen. Jag är nu bara lite snorig och trött så jag känner att det är dags. Inte för att jag nödvändigtvis har lust...


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är det roligt att få paket! Jag fick mitt första hemlispaket idag och det känns nästan som julafton.

Unknown sa...

Hej!

Det vore mycket trevligt att ses och framför allt få veta ALLT om ditt nya jobb. Som sagt, hör av dig om du kommer hitåt. Vill skvallra om att vår gemensamma vän Anna gift sig (bild i Arbetarbladet i söndags). Du kan säkert kolla på nätet.

Anonym sa...

Det var riktigt fina flätor på dem sockorna. Finns det mönstret tillgängligt på nätet?
Du ska förresten inte känna dig fånig över garnet. Nu fick jag ju behålla det själv istället. Ska bli en julklapp till någon.
/hemlisen

antfarm sa...

Mönstret på flätan finns på den här sidan
http://slippedstitch.blogspot.com/2005/10/boyfriend-socks-pattern.html

och är ju en del av sockmönstret. Det är inget diagram utan bara skrivna instruktioner så man får själv klura ut vad som hör till flätan och hur mycket maskor man vill ha på sidan om. Men det är nog inte så svårt när man ser det.

Dödergök sa...

Nu har jag också fått hemlispaket, så det så! :)