tisdag 17 juli 2007

Spinnrockar, arbetsintervjuer, sockor och en sjal

Tiden går fort när man har roligt (dvs är ledig). Jag insåg inte att det snart är en månad sedan jag skrev sist. Juli har verkligen susat förbi i ett naffs. Fast det är ju ett par veckor kvar förstås.

Sedan sist har jag skaffat mig ett nytt litet projekt. Jag hittade den här lilla skönheten på en second hand för ynka 50 spänn vilket jag ha konstaterat är ett rejält kap för en fungerande spinnrock oavsett ålder.



Nu håller jag , lillasyster och kompis på att försöka bemästra spinnandets ädla konst. Det var betydligt svårare än jag trodde. Någon som har några tipps?


I dag har jag varit på ytterligare en arbetsintevju. Den senaste har jag inte fått något besked om trots att de "skulle höra av sig oavsett hur det gick" så jag räknar med att det inte blev något.


Dagens intervju gäller en Waldorfskola som ligger här i trakterna. Det var en mycket trevlig intervju och skolan är jättemysig och ligger i flera fina hus ute på landet. (Mannen som var med i rollen som chaufför ville gärna gå där själv). Nackdelarna är väl att skolan bygger på antroposofi som grund och jag vet inte hur det stämmer överens med min kristna övertygelse( jag vet inte så mycket om antroposofi känner jag, får nog kolla upp det... )och att det är en liten skola. Jag har ju jobbat i 2 år på en liten friskola och hoppades på att få jobba i en lite större organisation då jag tror att det ger större möjlighet att kunna koncentrera sig på undervisningen och inte lika mycket på allt runtomkring eller att oroa sig för om skolan finns kvar om ett läsår pga för dåligt elevunderlag.


Men jag har inte fått jobbet än så det är ju dumt att orora sig i förväg i onödan.


För ca en vecka sedan skickade jag iväg mina bytessockor. Själv tycker jag att de är ursnygga. Personen som fick dem säger att hon är nöjd också, men att de var lite för långa för hon hade mätt sin fot fel.




Nu håller jag på med min bytessjal som jag själv är lite tveksam över. Jag tänkte att jag skulle gynna stadens butiker och köpa garnet här isället för att skicka efter som jag brukar men ångrar mig lite nu, särskilt som jag var på en tur till underbara "Yll och tyll" i Uppsala för ett par veckor sedan. Men så här ser början ut.




Björnbär och blad i turkos babyull. Änn så länge är det bara björnbär. Jag blev lite ställd när det enda materialet jag fick välja på var ull och på de båda garnaffärerna i staden är det akryl och konstiga effektgarn som råder, men hade jag tänkt till lite finns det ju masor av olika sorters ull i olika tjocklekar och färger (på yll och tyll som sagt). Men nu är ju garnet innhandlat och sjalen påbörjad så jag kan bara hoppas att mottagaren gillar det hela.

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Jag tycker iaf att dina björnbär är jättefina så det så, jag skulle bli jätteglad om jag fick den, men nu vet ju jag att det inte är så (om du inte lurat mig totalt) :)

Unknown sa...

Hej! Tror jag vet vilken skola du menar, har kamrater som gått där. Det är väl väldigt fint där i omgivningarna iaf? Och skolan har ju funnits i många år. Skriv och berätta om hur det går.