tisdag 31 juli 2007

Bytessjalen klar

Det gick fortare än jag trott, och den blev finare än jag trott också. Nu kan man ju undra varför jag stickade en sjal som jag inte tyckte var fin, men på bilden på garnstudio
var den riktigt fin men när jag sedan började sticka kändes det inte alls roligt. Björnbären påminde om en halvsladdrig våffla i "konsistensen". Sedan började det kännas bättre när bladen kom på plats så när sjalen var klar var jag riktigt nöjd och den var lik den på bilden.

Men så skulle jag blöta den och forma till den lite och vips förvandlades den till en helt annan sjal. Den drog ut sig helt sjukt mycket och blev så tunn och skir.


Jag har nålat upp skapelsen på väggen för att försöka få med hela, därav den vobbliga överkanten, det är inte en del av designen, förutom den konstiga "flärpen" i nacken som jag forfarande inte förstår mig på men som inte stör mig så mycket längre. Sedan har jag klippt in en närbild på övergången mellan björnbär och blad.

Jämfört med den andra trekantssjal jag stickat ökades den här kraftigare på vart annat varv i stället för 4 maskor på vart annat så den blev inte så lång över "rumpan" men fick jättelånga snibbar som hänger ner nedanför knäna. Trevligt!

Jag skulle också lagt in en bild på en liten "remsa" i grovt silke som jag stickade i går kväll, men jag hittar inga batterier till kameran, det får bli en annan dag.

4 kommentarer:

Dödergök sa...

Jag vet ju minsann att den är jättefin! :) Jag vill också ha en sån.

Åsa sa...

Sjalen blev jättesnygg. Nu blev jag själv sugen på att sticka en. Vad har du använt för garn?

antfarm sa...

Hej Åsa!

Tack! Orginalet är ju i Alpaca men eftersom min byteskompis ville ha ull stickade jag i babyull, Karusell från Marks & kattens närmare bestämt, men alla babyull är ungefär i samma tjocklek som alpacan i mönstret, lite tjockare bara.

antfarm sa...

Ja, förresten. jag ska väl tala om att jag inte följt mönstret helt punkligt. Jag stickade björnbärsrapporten ca 6cm kortare och i stället en bladrapport extra och så ett extra varv avigt i slutet så avmaskningen kom på avigsidan.