söndag 9 november 2008

Åhh! Något färdigstickat...

Ett tecken på att jag känner mig piggare den här helgen måste vara att det här är mitt tredje blogginlägg :) Fast den tråkiga mannen säger att jag har feber :(

Det var längesedan jag hade något färdigt att visa tycker jag. Men i går kväll kom jag på att det är fars dag i dag och pappa skulle ju komma förbi och bjuda på mat. Då måste han ju få en present. Det tog bara 3-4 timmar att knåpa ihop den här. (Till mannens stora förvåning.)

Den är stickad i Freja sport 100% acryl (hoppsan!) Anledningen till det är mitt gigantiska acryllager som jag fått av just pappa efter hans fru. Jag tror inte han bryr sig så mycket och den får väl hänga med så länge den gör det.

Stickor 5,5.

Mönstret är eget med 3r+ 1a ribb och sedan flätad genom att den högra maskan i varje ribba dragits över de andra två vart fjärde varv. Jag flätade först var annan ribba, stickade ett varv och flätade sedan återstående ribbor vilket ger spiralmönstret.
-
-
-
Jag insåg att jag omedvetet gjort mannen till "garnsnobb". Det du!
Mannen- Vad stickar du?
Jag- En mössa till pappa.
M- Vad är det där för garn?
J- Ett acrylgarn.
M- Varför då?
J- Det var vad jag hade.
M- Jaha.
Paus
M- Kan du sticka en mössa till mig också?
J- Visst! I acryl?
M- Neeej....
J- Nähä, vad ska du ha då? Ull?
M- Ja,a.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha, jag skrattar gott åt din mans kommentar. =)
Han har lärt sig bra. :)

Akryl kan ha sina användningsområden det också.
Superfin mössa, jag tycker väldigt mycket om de där flätorna. Tjusigt!

Susilull sa...

Det var snabba ryck! Snygg mössa!

Tur att jag inte varit "här" tidigare så jag kunde smygtitta på mitt garn, hi hi!

Men nu vet jag ju iaf att jag hittat rätt blogg - jag återkommer!

Tack igen för paketet och
Ha det så bra!!