lördag 8 november 2008

Far jag kan inte få upp min kokosnöt...

Fast jag klarade det galant.

Min senast hobby är fågelmatning. Vi har ganska många fåglar boende i vår trädgård och jag tycker det är jätteroligt att mata dem. Helst vill jag försöka locka dit så många sorter som möjligt men i dag har jag gjort godis till mina talgoxar.

1. Jag sågade itu en kokosnöt på tvären. (Jag hade en fin plan med det men jag fick inte riktigt till det i verkligheten så jag hade nog kunnat såga rakt av.)

2. Jag borrade ett hål i övre ändan (den smalare). I brist på skruvstäd klämde jag fast den i kökslådan. Det gick aldeles utmärkt.
3. Jag satte i en dubbelvikt metalltråd i en öggla genom hålet och förankrade den som ett ankare innne i nöten för upphängning.
4. Kokosfett smältes och blandades med blandade fågelfrön. (Här syns bara solrosfröna för de ville flyta överst. ) Blandningen hälls i nöten och får stelna.
Häpp! En "tjusig" talgboll för fettälskande fåglar. De kan förståss picka i sig av kokosnöten också.
Nu hoppas jag bara att inte en skata kommer och sticker med hela!
Några fel jag gjorde som du inte behöver göra om ifall du ska göra en nötmatare.
1. Det gick inte bra att försöka slå i en spik för att göra hål till upphängningen. Då sprack skalet.
2. Kokosfettet måste svalna en stund innan fröna hälls i. Annars blir de fritterade och det vet jag inte om fåglarna gillar.
3. Häll inte fettblandningen över hålet i nöten. Då rinner det förstås ut på hela bordet. Hrrmmm...
En liten smygtitt på garnet som min te och garnbytesvän ska få. Aracunia (stavning..?), nature wool i underbar färg. Packat och redo att skickas så snart som möjligt.

Jag har haft en ovanligt bra helg än så länge. I går var jag och kompisen på stickcafe i Borlänge. Det var jättemysigt och en perfekt start på helgen.

I dag har jag haft massor av energi och gått runt hela stan på massor av ärenden. Skönt! Jag har varit så trött ett tag.

I morgon kommer pappa och vi ska äta mat och kalvdans.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för igår, det var verkligen roligt att träffas!!

Kul att få se hur det blev med kokosnöten. Kanske man skulle försöka sig på det där...
Jag har plockat fram min fågelbok och försöker kolla vad vi har för fåglar här, men jag tror jag får köpa en bättre bok.
Roligt är det ju i alla fall, att titta på fåglar. Och mina kära små ekorrar. :-)