lördag 13 december 2008

Julmyset fortsätter

I dag har hittils varit en riktigt mysig dag. Jag vaknade inte allt för sent av mig själv. Sedan pysslade jag i sakta mak med min julkorv.

Receptet heter Granholms julkorv och finns i Anna Bergenströms bok Vinterns goda ting. (Jag vill passa på och pusha lite för min favoritkokboksförfattare. Numer finns många av hennes recept också på recept.nu) Vi smakade på korven till middag. Det var ju första gången för mig med receptet och korv över huvud taget. Den smakade mycket gott. Konsistensen var riktigt grynig av köttfärsen och den höll inte ihop så bra när skinnet togs av. Men jag är nöjd ändå. Kanske provar jag ett annat recept nästa gång. Det var roligt och inte allas svårt fast jag var själv.

Efter korven gick jag och mannen på en promenad i det underbara vintervädret. Hoppas, hoppas, hoppas att snön ligger kvar till jul. Det är som en saga varje gång man går ut.

Mina fina amaryllisar har slagit ut. Jag avslutar med att visa dem.

Exotic star. Ljust limegrön med röda ränder.

Alfresco. Småväxt med mild doft.
Nu måste jag återgå till knäckkokandet. Det är "Mosters hemliga knäck". Också från Vinterns goda ting. Det receptet vet jag finns på nätet. Det är lite honung i som både ger god smak och bra konsistens. Mums!

2 kommentarer:

Dödergök sa...

Ååååå vad mysigt du har, jag är bara sjuk jag. Hostar och snorar och fryser. Inget julmys så långt ögat når här. Jag är tom för trött för att sticka! Stackers mig...

Bia sa...

Den ser fin ut "körven". Blir riktigt hungrig trots att jag nyss ätit frukost.
Blommorna är också fantastiska.
/mamsen